söndag, februari 11, 2007

Invigning!

I Guds den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

Idag är den dag då jag lämnade dig, min älskade, och återvände från din närhet. Denna dag, inför alla hjärtans dag, har jag således valt för att inviga denna blogg, mitt hjärtas dagbok som jag kan öppna varje gång jag får en stund över och låta min själ sjunga sin längtans musik efter dig.

Jag funderade över vilken gåva som jag bör skänka dig till alla hjärtans dag. Det slog mig sedan att vad är det egentligen för mening med att ha en alla hjärtans dag när alla dagar i ens liv borde vara hjärtans och kärlekens dagar. Av ren slump (kanske?) är det 22 Bahman idag, en dag som främst iranier men generellt även många muslimer världen över firar som en symbol för den islamiska revolutionens seger i Iran. Således har jag valt att lämna alla hjärtans dag och istället skänka denna gåva i samband med 22 Bahman, som trots allt inträffar 3 dagar före.

Varför bloggen har fått namnet "Gryning", eller "Fajr" som är det arabiska ordet som Islam använder, är av många anledningar. Men kanske för gryningen är kärlekens tid. Det är då ljuset bryter genom mörkret och markerar början på en ny tid. Det var gryningen till 22 Bahman som människornas vilja och kärlek segrade över förtrycket och hatet i Iran.
Kanske också för att det är under natten och nära gryningen som alla sover utom de som har en älskade vid sin sida - det är under gryningen som älskarna drunknar i varandras kärlek.
Av alla böner jag ber är det gryningsbönen som bär sötast smak, speciellt då den görs med dig vid min sida.

Jag tänkte och tänkte så det värkte i hjärnan, vad som är bra och dåligt med att starta denna blogg, och nådde sedan slutsatsen att istället för dagliga privata mail där jag ger dig en kopp av min kärlek - varför inte en öppen blogg som alla kan läsa och kanske kan dra nytta av?
Kanske det blir en inspirationskälla för någon och skänker henne en gnutta glädje i livet, vad vet jag - förutom att pennan som skriver har många brister men läsaren besitter ett gott hjärta och kanske tar till sig av vad min själ vill säga!

Nog sagt, låt denna mening markera slutet på detta inlägg och början på ett nytt kapitel - kapitlet om hur obeskrivlig min kärlek är till dig...

Inga kommentarer: